A tapasztalatok rossz döntésekből, a jó döntések pedig a tapasztalatokból származnak.
Döntéselőkészítés
A megalapozott döntéshez tudnunk kell, hogy „mi van” és „mit akarunk elérni”, valamint azt, hogy az előző ismereteket, döntési információkat hogyan tudjuk összevetni és az összevetésből az aktuális tennivalót levezetni.
"Jó kormányzás"
A vezetők munkaidejük legnagyobb részét a problémák értelmezésével, a problémamegoldással töltik. Minden vezető optimális döntést akar hozni, azaz a szervezet vagy rendszer egésze szempontjából a lehetséges megoldások közül a legjobbat megtalálni.
Célunk, a jó államháztartási gazdálkodási gyakorlatok megismertetésével a tudatosabb, etikusabb és magasabb felelősségi szinten történő vezetői döntések támogatása, hogy az állami és az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás feladatait átfogó megközelítéssel, a „jó kormányzás” értékeinek integrálásával, rendszerszemlélettel tudják kezelni, középpontban ezen területek etikai, integritási és fenntarthatósági kérdéseivel.
Tisztán látás
Minden döntésünk előtt tisztában kell lennünk a közpénzekkel és a közvagyonnal való törvényes, eredményes, célszerű gazdálkodás előírásaival, a gazdasági tervezés és megvalósítás feltételeivel, a jogszabályi hátterekkel, és ezeken túl az etikus magatartás alapelveivel is.
Mindezeket a feladatellátás során képesnek kell lennünk tudatosan alkalmazni.
Fontos, hogy rendelkezzünk a többszintű és tudatos döntéshozatalt lehetővé tevő elméleti és gyakorlati ismeretekkel, képességekkel a szervezeten belül.
Felelősség
A költségvetési szerve vezetője felelős az Alapító Okiratban meghatározott feladatok hatékony és jogszerű ellátásáért, az általa irányított szervezetnek a működési rendjének kialakításáért, a szervezeti egységek és azok tevékenységének meghatározásáért, a jogszerű és hatékony működéséhez szükséges szabályzatok és utasítások elkészítéséért, mindezek végrehajtásáért, a működéshez szükséges személyi és tárgyi feltételek biztosításáért, a hatékony működés kialakításáért, a kitűzött fejlesztési célok és tervek megvalósításáért, a költségvetésben jóváhagyott pénzügyi előirányzatokkal és a vagyonnal való gazdálkodásért, a belső kontrollrendszer létrehozásáért, hatékony működtetéséért, a létszám- és illetménygazdálkodásáért, a munkavállalók felett a munkáltatói jogkörök gyakorlásáért, az egészséges és biztonságos munkavégzés feltételeinek megteremtéséért, a hatékony munkavégzést segítő munkahelyi légkör kialakításáért, a kapcsolatrendszer kialakításáért, a törvényes, megalapozott döntéshozatal érdekében megfelelő döntés-előkészítési eljárások működtetéséért.
Döntés
A döntéstámogatás három formájával dolgozunk:
- A helyszíni konzultációk alkalmával a személyes kommunikáció során több ember együttes munkáját, strukturált információk rendezését és rendszerezését biztosítjuk.
- Dokumentumorientált döntéstámogatás esetében a dokumentumok, adatok elemzésén keresztül jutunk egy megfelelő döntésre.
- Tudásorientált döntéstámogatásnál egy szakértő kollégánk segít a döntés előkészítésében.
A döntés választást jelent az alternatívák - azaz legalább két lehetőség - közül. A dönntés objektív kényszer; tünete a probléma, forrása pedig a célok és adottságok között fennálló ellentmondás. A döntés mindig jövőorientáltságot fejez ki a jelenben. Maga a tényleges döntés két mozzanatból áll: az alternatívák összehasonlításából, mérlegeléséből, és a választásból, ítéletből. A döntés legfontosabb ismérve a választás. A választást mindig az adott külső és belő környezet körülményei, objektív és szubjektív feltételek befolyásolják.